
Projekt: „#Współpracujemy – projekt aktywizacji społecznej i zawodowej mieszkańców Miasta Chełmna wraz z umożliwieniem wyjścia z kryzysu bezdomności” (nr RPKP.11.01.00-04-0011/20) realizowany przez Gminę Miasto Chełmno, współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej 11. Rozwój lokalny kierowany przez społeczność Działania 11.1 Włączenie społeczne na obszarach objętych LSR Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
Wartość projektu: 964 772,28 zł
Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego: 916 533,43 zł
Środki własne Gminy Miasta Chełmna: 48 238,85 zł
Uczestnicy projektu będą podejmować działania kształtujące poczucie współodpowiedzialności za miasto, jako dobro wspólne, za które wszyscy jesteśmy odpowiedzialni i które, wszyscy wspólnie kształtujemy. W ramach działań aktywizujących, zostały zaplanowane 4 działania (zaaranżowanie 2 lokali na cele “WspółWarsztatu” (lokal typu makerspace) oraz “Sklepu Społecznego”, zagospodarowanie 2 terenów na cele “Ogrodów Społecznych”) mające na celu stworzenie trwałej zmiany w środowisku lokalnej społeczności, które będą przeprowadzone przez uczestników projektu. Poprzez doświadczenie oraz współpracę zakłada się wzmocnienie poczucia sprawczości każdego z uczestników. W projekcie założono uczestnictwo 4 osób w kryzysie bezdomności, dla których przewidziano aranżację miejsca do życia, wdrażając zasadę “Najpierw mieszkanie, następnie praca”. Projekt pilotażowy obejmuje adaptacje osób w kryzysie bezdomności, aktywizację społeczną tych osób, a następnie aktywizację zawodową w projekcie. Aktywizacja zawodowa obejmuje szkolenia specjalistyczne (w trakcie których uczestnicy otrzymają stypendia) oraz płatne staże dla grupy uczestników projektu. Projekt obejmie działaniami o charakterze społecznym oraz o charakterze zawodowym dla osób należących do grupy osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
Uczestnictwo w projekcie składa się z dwóch części:
- Aktywizacja społeczna.
- Działania integracyjno-animacyjne – włączenie uczestników projektu we współtworzenie miejsc społecznie użytecznych:
Wspólne projektowanie. Wspólne wykonanie mebli i elementów małej architektury. Wspólne uporządkowanie terenu. Wspólne sadzenie i pielęgnowanie roślin. Przeprowadzenie animacji integracyjnych we współtworzonych przestrzeniach.
- Diagnoza sytuacji problemowej – indywidualne spotkania z psychologiem, w celu prawidłowego określenie profilu danego uczestnika projektu, określenie jego potencjałów oraz możliwości, a także diagnozę jego problemów, stanowiących podstawę znajdowania się w trudnej sytuacji życiowej. Każdy z uczestników projektu będzie miał 4 godzin indywidualnych spotkać z psychologiem. Psycholog będzie miał kwalifikacje w zakresie coachingu. Dobór i zakres metod pracy będzie ustalany indywidualnie dla każdego z uczestników projektu. W przypadku osób znajdujących się w kryzysie bezdomności, na tym etapie zaproponowana zostanie propozycja wyjścia z sytuacji poprzez zakwaterowanie w kontenerowych budynkach mieszkalnych. Z każdej z grup propozycja ta może dotyczyć jednej osoby samotnej. Odpowiada to danym MOPS, które wskazują, że wśród bezdomnych są niemal wyłącznie osoby samotne.
- Opracowanie indywidualnych ścieżka rozwoju dla poszczególnych uczestników projektu. Plany zostaną opracowane przez psychologa na podstawie przeprowadzonych działań. Plany będą podstawą podjęcia dalszych działań w zakresie aktywizacji zawodowej.
- Realizacja warsztatów treningowych dotyczących kompetencji miękkich – warsztat zostanie przeprowadzony przez specjalistę ds. aktywizacji społecznej. W ramach warsztatu zostaną zaaranżowane różnorodne sytuacje codzienne – jak: wizyta w Urzędzie Miasta lub Pracy, czy wizyta na Poczcie. Zaliczeniem warsztatu będzie wykonanie jednej z wylosowanych czynności.
- Aktywizacja zawodowa.
Etap aktywizacji społecznej celowo skupia się na aktywnej integracji, umożliwiającej podjęcie konkretnych działań przynoszących naoczne efekty. Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym nie stanowią pierwszego elementu wsparcia w ramach ścieżki reintegracji. Zaplanowane w aktywizacji społecznej działania w dotykają wielu obszarów możliwego zatrudnienia w obszarze usług miejskich. Kształtowanie terenów zieleni publicznej, prace porządkowe, prace remontowo-budowlane to jedne z obszarów, które dają możliwość zatrudnienia zarówno na w sektorze publicznym, jak również w ramach usług prywatnych. Przetestowanie różnych możliwości podejmowania pracy potraktowano jako kluczowy element, wyprzedzający doradztwo zawodowe. W ramach aktywizacji zawodowej podjęte zostaną następujące działania:
1) Doradztwo zawodowe – doradca wypracuje indywidualne plany działania dla poszczególnych uczestników projektu, zgodnie z standardem wskazanym w załączniku do Zasad wsparcia projektów realizowanych przez podmioty inne niż LGD ze środków EFS. Wspólnie z uczestnikiem ma za zadanie wypracowanie rozwiązania, które pozwoli na satysfakcjonujące znalezienie własnej ścieżki rozwoju, a w konsekwencji realizację planu działania. Na podstawie doradztwa następuje skierowanie na szkolenie/kurs/staż. Każdy z uczestników będzie miał po 24 godzin indywidualnych spotkań z doradcą zawodowym. Na podstawie przeprowadzonego doradztwa zostaną podjęte indywidualne decyzje co do szczegółowych planów działań – kierowanie na szczegółowe kursy.
2) Organizacja szkoleń i kursów – na podstawie opracowanych planów działań każdy z uczestników zostanie skierowany na kursy, umożliwiające zdobycie nowych kwalifikacji. Kursy będą realizowane wyłącznie przez podmioty objęte wpisem do Rejestru Instytucji Szkoleniowych. Zakłada się skierowanie uczestników na kursy: – kurs na prawo jazdy kategorii T (dla osoby z prawem jazdy kategorii B), – kurs na prawo jazdy kategorii B + T (dla osób bez prawa jazdy), – kurs pracy na wysokości – przycinka drzew, – kurs ogrodniczy (kształtowanie i pielęgnacja zieleni), – kurs dendrologiczny (kształtowanie i pielęgnacja drzew), – kurs obsługi wózka widłowego, – kurs obsługi kasy fiskalnej. Pakiet podjętych kursów jest pakietem otwartym. W przypadku braku możliwości organizacji kursu na terenie Miasta Chełmna, dopuszcza się możliwość organizacji poza miastem.
3) Staże – praktyczne wykorzystanie umiejętności zdobytych w trakcie kursów. Staże płatne, na okres 3 miesięcy w jednostka organizacyjnych Miasta lub w przedsiębiorstwach prywatnych na terenie miasta. Założono staże dla 48 uczestników projektu. Zaplanowane w projekcie kursy/szkolenia zawodowe/formy kształcenia będą kończyć się możliwością uzyskania kompetencji lub kwalifikacji potwierdzonych formalnym dokumentem. Fakt nabycia kompetencji będzie weryfikowany w ramach następujących etapów: Zakres, Wzorzec, Ocena, Porównanie.