„Poznaję, eksperymentuję, decyduję! Szkolne laboratorium umiejętności v. 2 ”
Projekt „Poznaję, eksperymentuję, decyduję! Szkolne laboratorium umiejętności v. 2” realizowany będzie w okresie od września 2024 roku do lutego 2028 roku w Szkole Podstawowej nr 1, Szkole Podstawowej nr 2 i Szkole Podstawowej nr 4 w Chełmnie.
Gmina Miasto Chełmno złożyła wniosek w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Fundusz Społecznego Plus. Priorytet: 8 Fundusze europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego. Działanie: 8.13 Kształcenie ogólne ZITy regionalne.
Realizacja wsparcia przygotowana została na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół w zakresie zajęć dla uczniów, doskonalenia nauczycieli i wyposażenia w pomoce naukowe.
Zajęcia w ramach projektu będą stanowiły uzupełnienie działań prowadzonych przez szkoły.
W szkołach, zgodnie z założeniami konkursu, zaplanowano:
- Wsparcie w zakresie podnoszenia kompetencji kluczowych (w tym cyfrowych, społecznych), społeczno-emocjonalnych, podstawowych, przekrojowych lub związanych z zieloną lub cyfrową transformacją, w tym m.in.:
Zajęcia rozwijające kreatywność, logiczne myślenie, 4k;
Zajęcia artystyczne w tym teatralne, muzyczne, plastyczne;
Zajęcia geograficzne;
Zajęcia eksperymentalne z chemii;
Zajęcia rozwijające umiejętności i kompetencje, w tym z języków obcych;
Zajęcia z programowania z robotyką;
Zajęcia rozwijające kreatywność i logiczne myślenie;
Zajęcia z projektowania z drukarką 3D;
Zajęcia z matematyki;
Zajęcia z edukacji medialnej;
Zajęcia rozwijające umiejętności i kompetencje z informatyki;
Zajęcia rozwijające umiejętności i kompetencje z programowania z robotyką.
- Wsparcie w zakresie edukacji włączającej, w tym diagnozowanie indywidulanych potrzeb rozwojowych lub edukacyjnych lub udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym przeciwdziałającej przedwczesnemu opuszczeniu systemu oświaty, w tym m.in.:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
Zajęcia rozwijające mowę z logorytmiką;
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze;
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne;
Zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się.
- Wsparcie na realizację działań wynikających z wychowawczej lub wspierającej funkcji szkoły lub profilaktyki problemów (m.in. edukacja prozdrowotna lub ekologiczna), w tym m.in.:
Zajęcia „Przez sport do zdrowia”;
Zajęcia „Zdrowe jedzenie to podstawa”;
Zajęcia przyrodniczo- ekologiczne;
Zajęcia sportowo- rekreacyjne;
Zajęcia kształtujące właściwą postawę ciała;
Zajęcia „gimnastyka dla umysłu”.
- Wsparcie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Łącznie w projekcie od września 2024 roku do lutego 2028 roku przeprowadzonych zostanie 12 702 godzin dla uczniów i uczennic.
W projekcie zaplanowano również szkolenia dla nauczycieli
- Rozwijanie kompetencji 4K;
- Strategie uczenia się;
- Sztuczna inteligencja szansa, czy zagrożenie;
- Jak efektywnie uczyć i oceniać pracę uczniów.
Celem projektu jest wsparcie szkół, uczennic i uczniów, nauczycielek i nauczycieli, które przyczyni się do wyrównywania szans edukacyjnych poprzez podniesienie jakości i efektywności kształcenia, zwiększenia dostępności i włączenie społeczne.
Cele realizowane będą poprzez:
- rozwijanie kompetencji kluczowych, społeczno – emocjonalnych, podstawowych, przekrojowych, związanych z zieloną i cyfrową transformacją, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w formie zajęć rozwijających uzdolnienia, umiejętność uczenia się, dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych, w tym przeciwdziałających przedwczesnemu opuszczeniu systemu oświaty,
- podejmowanie działań wynikających z wychowawczej i wspierającej funkcji szkoły i profilaktyki problemów dotyczących m.in. edukacji prozdrowotnej czy ekologicznej,
- wsparcie kadry, które przyczyni się do podniesienia kompetencji związanych z zawodem, kompetencji kluczowych, w tym cyfrowych, społeczno-emocjonalnych,
- doposażenie 3 szkół w pomoce dydaktyczne.
Grupa docelowa
Uczestniczkami i uczestnikami projektu są wyłącznie uczennice/uczniowie, nauczycielki/nauczyciele, pracowniczki/pracownicy pedagogiczni szkół:
- Szkoły Podstawowej nr 1 im. Filomatów Pomorskich w Chełmnie;
- Szkoły Podstawowej nr 2 im. Stanisława Staszica w Chełmnie;
- Szkoły Podstawowej nr 4 im. Wojska Polskiego w Chełmnie.
Przewidywana liczba uczniów objętych wsparciem wynosi 600 uczennic i uczniów
oraz 50 nauczycielek i nauczycieli.
Do realizowanych zajęć zostaną zakupione pomoce dydaktyczne w tym: dla każdej szkoły pracownia językowa, dodatkowo dla SP- 2 informatyczna, a dla SP- 4 sensoryczna. Łączna wartość pomocy naukowych – 550 925,00 zł.
Projekt jest realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 współfinansowanego Europejskiego Fundusz Społecznego Plus. Priorytet: 8 Fundusze europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego. Działanie: 8.13 Kształcenie ogólne ZITy regionalne.
Całkowita wartość projektu wynosi 2 888 471,19 zł z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny Plus) wynosi 85% tj. 2 455 200,51zł i 5% dofinansowanie budżetu państwa tj. 144 400,68 zł.
Gmina wnosi wkład własny w wysokości 5% wartości projektu (288 870,00 zł.), jako niepieniężny, w postaci udostępnienia sal lekcyjnych w szkołach, w których realizowany będzie projekt.
#FunduszeEuropejskie
#FunduszeUE