Projekt „Poznaję, eksperymentuję, decyduję! Szkolne laboratorium umiejętności v. 2 ”, 2024-2028

 
 
 

 „Poznaję, eksperymentuję, decyduję! Szkolne laboratorium umiejętności v. 2

 

 

Projekt „Poznaję, eksperymentuję, decyduję! Szkolne laboratorium umiejętności v. 2 realizowany będzie w okresie od września 2024 roku do lutego 2028 roku w Szkole Podstawowej nr 1, Szkole Podstawowej nr 2 i Szkole Podstawowej nr 4 w Chełmnie.

Gmina Miasto Chełmno złożyła wniosek w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez  Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Fundusz Społecznego Plus. Priorytet: 8 Fundusze europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego. Działanie: 8.13 Kształcenie ogólne ZITy regionalne.

 

 

Realizacja wsparcia przygotowana została na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół w zakresie zajęć dla uczniów, doskonalenia nauczycieli i wyposażenia w pomoce naukowe.

Zajęcia w ramach projektu będą stanowiły uzupełnienie działań prowadzonych przez szkoły.

 

 

 

W szkołach, zgodnie z założeniami konkursu, zaplanowano:

 

  1. Wsparcie w zakresie podnoszenia kompetencji kluczowych (w tym cyfrowych, społecznych), społeczno-emocjonalnych, podstawowych, przekrojowych lub związanych z zieloną lub cyfrową transformacją, w tym m.in.:

Zajęcia rozwijające kreatywność, logiczne myślenie, 4k;

Zajęcia artystyczne w tym teatralne, muzyczne, plastyczne;

Zajęcia geograficzne;

Zajęcia eksperymentalne z chemii;

Zajęcia rozwijające umiejętności i kompetencje, w tym z języków obcych; 

Zajęcia z programowania z robotyką;

Zajęcia rozwijające kreatywność i logiczne myślenie;

Zajęcia z projektowania z drukarką 3D;

Zajęcia z matematyki;

Zajęcia z edukacji medialnej;

Zajęcia rozwijające umiejętności i kompetencje z informatyki;

Zajęcia rozwijające umiejętności i kompetencje z programowania z robotyką.

 

 

  1. Wsparcie w zakresie edukacji włączającej, w tym diagnozowanie indywidulanych potrzeb rozwojowych lub edukacyjnych lub udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym przeciwdziałającej przedwczesnemu opuszczeniu systemu oświaty, w tym m.in.:

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;

Zajęcia rozwijające mowę z logorytmiką;

Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze;

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne;

Zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się.

 

 

  

  1. Wsparcie na realizację działań wynikających z wychowawczej lub wspierającej funkcji szkoły lub profilaktyki problemów (m.in. edukacja prozdrowotna lub ekologiczna), w tym m.in.:

Zajęcia „Przez sport do zdrowia”;

Zajęcia „Zdrowe jedzenie to podstawa”;

Zajęcia przyrodniczo- ekologiczne;

Zajęcia sportowo- rekreacyjne;

Zajęcia kształtujące właściwą postawę ciała;

Zajęcia „gimnastyka dla umysłu”.

 

  1. Wsparcie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.

 

Łącznie w projekcie od września 2024 roku do lutego 2028 roku przeprowadzonych zostanie 12 702 godzin dla uczniów i uczennic.

 

W projekcie zaplanowano również szkolenia dla nauczycieli

 

  1. Rozwijanie kompetencji 4K;
  2. Strategie uczenia się;
  3. Sztuczna inteligencja szansa, czy zagrożenie;
  4. Jak efektywnie uczyć i oceniać pracę uczniów.

 

 

 

Celem projektu jest wsparcie szkół, uczennic i uczniów, nauczycielek i nauczycieli, które przyczyni się do wyrównywania szans edukacyjnych poprzez podniesienie jakości i efektywności kształcenia, zwiększenia dostępności i włączenie społeczne. 

 

 

 

Cele realizowane będą poprzez:

  • rozwijanie kompetencji kluczowych, społeczno – emocjonalnych, podstawowych, przekrojowych, związanych z zieloną i cyfrową transformacją, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w formie zajęć rozwijających uzdolnienia, umiejętność uczenia się, dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych,  w tym przeciwdziałających przedwczesnemu opuszczeniu systemu oświaty,
  • podejmowanie działań wynikających z wychowawczej i wspierającej funkcji szkoły i profilaktyki problemów dotyczących m.in. edukacji prozdrowotnej czy ekologicznej,
  • wsparcie kadry, które przyczyni się do podniesienia kompetencji związanych z zawodem, kompetencji kluczowych, w tym cyfrowych, społeczno-emocjonalnych,
  • doposażenie 3 szkół w pomoce dydaktyczne.

 

 

 

Grupa docelowa

Uczestniczkami i uczestnikami projektu są wyłącznie uczennice/uczniowie, nauczycielki/nauczyciele, pracowniczki/pracownicy pedagogiczni szkół:

  • Szkoły Podstawowej nr 1 im. Filomatów Pomorskich w Chełmnie;
  • Szkoły Podstawowej nr 2 im. Stanisława Staszica w Chełmnie;
  • Szkoły Podstawowej nr 4 im. Wojska Polskiego w Chełmnie.

 

Przewidywana liczba uczniów objętych wsparciem wynosi 600 uczennic i uczniów  
oraz 50 nauczycielek i nauczycieli.

 

 

 

 

Do realizowanych zajęć zostaną zakupione pomoce dydaktyczne w tym: dla każdej szkoły pracownia językowa, dodatkowo dla SP- 2 informatyczna, a dla SP- 4 sensoryczna. Łączna wartość pomocy naukowych – 550 925,00 zł.

 

 

Projekt jest realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 współfinansowanego Europejskiego Fundusz Społecznego Plus. Priorytet: 8 Fundusze europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego. Działanie: 8.13 Kształcenie ogólne ZITy regionalne.

 

 

Całkowita wartość projektu wynosi 2 888 471,19 zł z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny Plus) wynosi 85% tj. 2 455 200,51zł i 5% dofinansowanie budżetu państwa tj. 144 400,68 zł.

 

 

Gmina wnosi wkład własny w wysokości 5% wartości projektu (288 870,00 zł.), jako niepieniężny, w postaci udostępnienia sal lekcyjnych w szkołach, w których realizowany będzie projekt.

 

 

#FunduszeEuropejskie

#FunduszeUE