WIZYTÓWKA PROJEKTU
Projekt „Poznaję, eksperymentuję, decyduję! Szkolne laboratorium umiejętności” realizowany będzie w okresie od sierpnia 2020 roku do czerwca 2023 roku w Szkole Podstawowej nr 1, Szkole Podstawowej nr 2 i Szkole Podstawowej nr 4 w Chełmnie.
Gmina Miasto Chełmno złożyła wniosek w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Oś Priorytetowa 10. Innowacyjna Edukacja. Działanie 10.2 Kształcenie ogólne i zawodowe. Poddziałanie 10.2.2 Kształcenie ogólne.
Realizacja wsparcia przygotowana została na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół w zakresie zajęć dla uczniów, doskonalenia nauczycieli i wyposażenia w pomoce naukowe.
Zajęcia w ramach projektu będą stanowiły uzupełnienie działań prowadzonych przez szkoły.
W szkołach, zgodnie z założeniami konkursu, zaplanowano
1. Działania na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy w zakresie:
a) TIK
b) umiejętności matematyczno-przyrodniczych
c) umiejętności posługiwania się językami obcymi,
d) umiejętności rozumienia, kreatywności, innowacyjności, przedsiębiorczości, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, umiejętności uczenia się i umiejętności pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy.
W ramach pierwszego działania w chełmińskich szkołach odbywały się będą różnorodne zajęcia zarówno rozwijające (informatyczne, z programowania i robotyki, matematyczne, z fizyki, chemii, biologii, geografii, szachowe, z języka angielskiego, hiszpańskiego, francuskiego oraz rozwijające rozumienie i kreatywność) jak i dydaktyczno-wyrównawcze (z matematyki, języka angielskiego, języka niemieckiego, przyrody, biologii, fizyki, chemii). Treści zajęć realizowanych w ramach kół będą wykraczały poza program nauczania, natomiast zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze będą zgodne z podstawą programową realizowaną na zajęcia lekcyjnych.
W jednym roku szkolnym, łącznie we wszystkich szkołach zaplanowanych jest do realizacji 2 884 godz.
2. Realizację procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
W ramach tego zadania prowadzone będą zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Łącznie w szkołach 896 godzin w roku szkolnym
3. Doradztwo edukacyjno-zawodowe związane z wyborem dalszych kierunków kształcenia i uwzględniające potrzeby rynku pracy. Zajęciami w każdym roku objęci zostaną uczniowie klas VIII. Łącznie w szkołach 64 godziny w roku szkolnym.
4. Zajęcia mające na celu tworzenie warunków do nauczania opartego na metodzie eksperymentu w zakresie kompetencji matematyczno-przyrodniczych.
Celem tych zajęć jest rozbudzenie ciekawości poznawczej ucznia poprzez innowacyjne, zróżnicowane metody i formy pracy, w tym wykorzystanie doświadczeń i eksperymentów podnoszących atrakcyjność procesu nauczania. W SP 1 zaplanowano zajęcia z chemii, w SP 2 z fizyki, a w SP 4 z biologii i chemii. W każdej ze szkół prowadzone będą też międzyszkolne zajęcia eksperymentalne z: biologii z przyrodą w SP 1, z chemii w SP 2, z fizyki i matematyki w SP 4. Dodatkowym celem zajęć międzyszkolnych jest integracja uczniów ze wspólnymi zainteresowaniami z różnych szkół. W ramach projektu pracownie szkolne zostaną doposażone w sprzęt niezbędny do nauczania eksperymentalnego.
Łącznie w roku szkolnym zaplanowano w szkołach 196 godzin zajęć opartych na metodzie eksperymentu.
W ramach powyższych czterech zadań od września 2020 roku do czerwca 2023 roku ( rok szkolny 2020/21, 2021/2022 i 2022/23) dla uczniów zrealizowanych będzie łącznie 12 120 godzin.
W projekcie zaplanowano również podniesienie kompetencji i kwalifikacji nauczycieli, którzy uczestniczyć będą w szkoleniach w zakresie:
a) metod indywidualnej pracy z uczniem,
b) wykorzystywania metod eksperymentu naukowego w edukacji,
c) korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych,
e) kształtowania umiejętności interpersonalnych i społecznych,
f) doradztwa edukacyjno-zawodowego,
Dzięki projektowi placówki wyposażone zostaną w pracownie przedmiotowe i doposażone w pomoc naukowe.
W Szkole Podstawowej nr 1 powstanie pracownia biologiczno-przyrodnicza i doposażona zostanie pracowni chemii.
W Szkole Podstawowej nr 2 powstanie pracownia chemiczna i doposażona zostanie pracownia fizyki.
W Szkole Podstawowej nr 4 powstanie pracownia matematyczno – fizyczna i doposażona zostanie pracownia biologii i chemii.
Każda ze szkół wyposażona zostanie w stół demonstracyjny – laboratoryjny do doświadczeń chemicznych, w narzędzia do TIK, a także pomoce dydaktyczne do zajęć rozwijających kompetencje kluczowe, do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i logopedii.
Łączna wartość pomocy naukowych – 361 938,02 zł.
Całkowita wartość projektu wynosi 1 769 206,82 zł z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny) wynosi 85% tj. 1 503 825,79 zł. i 10% dofinansowanie budżetu państwa tj. 176 911,03 zł.
Gmina wnosi wkład własny w wysokości 5% wartości projektu ( 88 470,0 zł.), jako niepieniężny, w postaci udostępnienia sal lekcyjnych w szkołach, w których realizowany będzie projekt.